Docker: semua mengenai bekas

 

Logo Docker: Paus Berisi Kontena

Seperti yang anda ketahui, terdapat beberapa jenis virtualisasi, salah satunya adalah virtualisasi di peringkat sistem operasi, dan salah satu projek yang paling menonjol dalam hal ini adalah pekerja pelabuhan, bersama dengan projek sumber terbuka lain seperti OpenVZ, LXC / LXD, Linux-VServer, dll., atau perisian Virtuozzo miliknya. Sekiranya anda mengenali dunia ini atau jika anda seorang yang biasa di blog jenis ini, anda pasti akan mengetahui mengenai projek yang logo mereka adalah ikan paus (oleh itu tajuknya bagi mereka yang masih belum mengetahuinya), dan yang terpenting anda akan perhatikan bagaimana dalam beberapa tahun kebelakangan ini kehadirannya di media dan minat semakin meningkat.

Teknologi baru ini adalah masa kini dan masa depan, terutama dengan pertumbuhan perkhidmatan yang kejam di awan yang mana kita telah bercakap berulang kali. Docker, di antara banyak sumber terbuka dan projek percuma, adalah yang membenarkan pengembangan ini dan kemungkinan besar yang kami perlukan dari awan. Tetapi apa itu Docker? Apakah bekas itu? Bagaimanakah ia berfungsi?

Docker dan bekas:

OS Penternak

Walaupun jawapannya agak lebih kompleks dan saya memerlukan beberapa artikel ini, saya akan cuba meringkaskannya. Walau bagaimanapun, jika anda perlu mengetahui lebih lanjut mengenai projek hebat ini, terdapat buku-buku yang sangat baik seperti Alberto González, Red Hat Cloud Consultant semasa. Ini adalah panduan praktikal yang boleh anda perolehi dengan harga yang berpatutan baik dalam Amazon seperti dalam agape. Oleh itu, mari kita ketahui apa itu Docker.

Kita semua tahu itu Bekas Mereka telah menjadi alat dengan banyak potensi di Linux, baik, mereka dapat dilaksanakan dan dikendalikan berkat perisian Docker. Bekas tidak lebih daripada "kotak" terpencil dengan keperluan untuk dapat menjalankan program atau aplikasi tertentu. Ini dapat difahami sebagai mesin maya ringan, dan bukannya mesin yang lengkap dan berat yang mana satu berfungsi dengan penuh virtualisasi. Pengurangan ini bermaksud overhead yang lebih rendah.

Kontena juga membawa ringan kemudahalihan, kecukupan diri, dan fleksibiliti sangat didambakan oleh pembangun. Semua terima kasih kepada LXC dari kernel kegemaran kami, Linux, dan ke projek Docker itu sendiri, dengan bekas, gambar dan repositorinya. Dan kelebihan inilah yang membawa kejayaan, yang dicatat oleh penglibatan beberapa syarikat besar di sektor ini seperti Google, Red Hat, IBM dan Microsoft, serta pelaksanaannya dan penerimaan yang baik di syarikat besar dan perkhidmatan awan yang kami gunakan setiap hari (AWS, Lautan Digital,…).

Pasang Docker langkah demi langkah:

Antara muka web Docker Cloud

Anda mempunyai beberapa alternatif untuk memasang Docker, dari mendapatkan tarball dengan kod sumber dan menyusun, hingga mendapatkan binari dari repositori yang berbeza dan menguruskannya dengan pengurus pakej distro openSUSE, Ubuntu, Debian, CentOS, Fedora, dll. Mungkin dengan pakej binari lebih selesa, tetapi untuk tidak memanjangkan topik ini, saya akan membentangkan kaedah yang lebih langsung dan universal yang berfungsi dalam sebaran apa pun:

sudo curl -fsSL https://get.docker.com/ | sh

Semudah itu. Sekarang kita ada syaitan dan pelanggan, yang terakhir akan menjadi yang berinteraksi dengan daemon Docker dan akan membolehkan kita melakukan semua yang ditawarkan perisian ini. Tetapi masih ada yang perlu dilakukan, dan itu adalah untuk mengangkat perkhidmatan, iaitu memulakan daemon Docker. Untuk systemd anda boleh melakukan perkara berikut:

sudo systemctl enable docker

sudo systemctl start docker

Sekiranya semuanya berjalan lancar, sudah aktif semuanya. Anda boleh menyemaknya dengan:

sudo systemctl status docker

Kita boleh mula menggunakannya sekarang ...

Langkah pertama: membuat bekas

Rajah bekas

Seperti yang anda sudah ketahui, bekas itu Ini adalah pakej dengan semua yang diperlukan untuk menjalankan satu atau lebih aplikasi, iaitu serupa dengan mesin maya, tetapi lebih ringan dengan bergantung pada host untuk pelaksanaan. Agar wadah berfungsi, ia mesti mempunyai perpustakaan yang diperlukan untuk pelaksanaan, serta pergantungan tertentu, seperti beberapa alat sistem operasi. Sudah tentu, bahagian lain yang diperlukan adalah persekitaran runtime, iaitu persekitaran pelaksanaan seperti jurubahasa untuk bahasa yang ditafsirkan, JVM, fail dengan kod atau binari, dll.

Ada sesetengah perintah asas Docker yang anda akan "bergerak" di dalam persekitaran, jumlahnya cukup banyak, seperti info, insert, kill, stop, start, build, ps, dll. Untuk melihat semuanya dan apa yang masing-masing ada, yang harus anda lakukan ialah jalankan:

docker

Untuk maklumat lebih lanjut, anda boleh merujuk dokumentasi rasmi.

Bagaimana anda boleh buat bekas dengan Docker? Nah, sekarang kita akan memberikan contoh, kita akan membuat wadah dengan Ubuntu dan untuk ini kita menggunakan perintah jalankan, yang memungkinkan membuat dan melaksanakan wadah (lebih banyak maklumat lari -h):

docker run -i -t ubuntu /bin/echo Prueba contenedor

Dan itu akan menggunakan imej tempatan jika kita sudah memilikinya atau, jika tidak dapat mencarinya, ia akan memuat turunnya. Apa lagi akan membuat bekas, akan memperuntukkan ruang untuk FS baru dan memasangnya. Sudah tentu anda akan menetapkan antara muka rangkaian untuk komunikasi tetamu / tuan rumah. Setelah selesai, ia akan menunjukkan gema dengan frasa «Ujian kontena»Yang telah kita letakkan.

Anda lihat semua gambar apa yang anda ada dengan:

docker images

Dan untuk koyak satu, anda boleh menggunakan ID bekas dengan:

docker start -a <pon-la-ID-del-container>

Untuk menghentikan mereka, anda boleh menggunakan berhenti dan bukannya memulakan:

docker stop <pon-la-ID-del-container>

Dan ini hanya asas-asas di Docker. Saya harap ini dapat membantu anda memulakan dan mengambil langkah pertama dari banyak perkara, kerana ini dapat memberi anda banyak kemungkinan. Seperti yang anda lihat, ini adalah topik yang sangat luas dan di mana anda dapat memperdalamnya bermula dengan tutorial ini atau membeli buku tambahan seperti yang disebut dalam perenggan pertama, yang saya cadangkan kerana kesederhanaannya dalam penjelasan praktikal. Jangan lupa tinggalkan komen anda...


Kandungan artikel mematuhi prinsip kami etika editorial. Untuk melaporkan ralat, klik di sini.

Komen, tinggalkan komen anda

Tinggalkan komen anda

Alamat email anda tidak akan disiarkan. Ruangan yang diperlukan ditanda dengan *

*

*

  1. Bertanggungjawab untuk data: AB Internet Networks 2008 SL
  2. Tujuan data: Mengendalikan SPAM, pengurusan komen.
  3. Perundangan: Persetujuan anda
  4. Komunikasi data: Data tidak akan disampaikan kepada pihak ketiga kecuali dengan kewajiban hukum.
  5. Penyimpanan data: Pangkalan data yang dihoskan oleh Occentus Networks (EU)
  6. Hak: Pada bila-bila masa anda boleh menghadkan, memulihkan dan menghapus maklumat anda.

  1.   sayabros kata

    Menarik, saya akan menantikan artikel seterusnya, terima kasih