Cara melindungi penghapusan fail secara tidak sengaja di Linux

Folder dan fail Linux

Walaupun Gnu / Linux adalah sistem operasi yang sangat selamat, kebenarannya adalah kadang-kadang kebetulan kita menghapus fail secara tidak sengaja dan sukar untuk kembali. Ini boleh berlaku dan lebih banyak lagi jika komputer kita dikongsi.

Selanjutnya kami akan memberitahu anda bagaimana untuk mengelakkan ini berkat program yang disebut rm-protection, program python yang akan membantu kami mengelakkan masalah ini dan mengelakkan masalah dengan program pemulihan luaran. Operasi perlindungan rm sangat mudah kerana mengelakkan penghapusan sebarang fail secara tidak sengaja di Gnu / Linux.

Pertama kita mesti pasang program Perlindungan RM dan dalam beberapa kes kita harus memasang plugin python khas, untuk ini kita membuka terminal dan menulis perkara berikut:

Arch Linux dan derivatifnya

sudo pacman -S python-pip

RedHat / OpenSUSE

sudo yum install epel-release
sudo yum install python-pip

Debian / Ubuntu / derivatif

sudo apt-get install python-pip

Pemasangan program perlindungan rm:

sudo pip install rm-protection

Setelah program dipasang, kita harus memilih fail atau direktori yang ingin kita enkripsi, untuk ini kita hanya perlu menulis perkara berikut:

protect archivo.txt
protect -R carpeta/

Setelah masuk ditekan, program ini akan menanyakan soalan keselamatan dan jawapan kepada kami. Setelah membuktikannya, setiap kali kita cuba memadam fail yang dilindungi, sistem operasi akan menanyakan kepada kita pertanyaan yang telah kita tandakan sebelumnya dan kita juga harus memasukkan jawapan yang telah kita masukkan sebelumnya, seperti yang kita tulis, jika tidak, ia akan memberikan ralat dan kami tidak dapat memadamkan fail. Walaupun nampaknya membosankan, kita dapat melakukan sesuatu seperti itu menyulitkan folder utama dan pastikan fail kami tidak dihapuskan secara tidak sengaja.

Sistem yang menggunakan perlindungan rm mudah dan program ini mempunyai operasi asas, sesuatu yang dapat kami sahkan terima kasih kepada github repositori program, tetapi berfungsi sepenuhnya kerana soalan itu akan membuat kita menentukan apa yang kita lakukan dan fail apa yang akan kita hapus.


Kandungan artikel mematuhi prinsip kami etika editorial. Untuk melaporkan ralat, klik di sini.

7 komen, tinggalkan komen anda

Tinggalkan komen anda

Alamat email anda tidak akan disiarkan. Ruangan yang diperlukan ditanda dengan *

*

*

  1. Bertanggungjawab untuk data: AB Internet Networks 2008 SL
  2. Tujuan data: Mengendalikan SPAM, pengurusan komen.
  3. Perundangan: Persetujuan anda
  4. Komunikasi data: Data tidak akan disampaikan kepada pihak ketiga kecuali dengan kewajiban hukum.
  5. Penyimpanan data: Pangkalan data yang dihoskan oleh Occentus Networks (EU)
  6. Hak: Pada bila-bila masa anda boleh menghadkan, memulihkan dan menghapus maklumat anda.

  1.   Fabian kata

    «... sukar dipulihkan ...?»; Untuk itu ada program seperti Photorec, perkara lain adalah dengan meletakkan lebih banyak keselamatan, yang lain.

  2.   Shupacabra kata

    Saya tidak pernah mendapatkan fail dengan photorec, saya sungguh-sungguh tertanya-tanya apakah ia berguna untuk apa sahaja

  3.   Yeray kata

    Fotorec saya menyelamatkan saya daripada memulihkan semua data saya di KaOS, satu-satunya masalah yang saya dapati kemudian ialah fail yang dipulihkan mempunyai tatanama yang berbeza (f9017296.avi, untuk menyebut contohnya).

    Sesuatu ucapan.

  4.   ldjavier kata

    Saya baru mengenal dunia Linux. Selama bertahun-tahun saya ingin belajar mengenai Linux tetapi saya tetap berada di zon selesa dengan windows, sehingga cakera saya gagal dan walaupun saya memformatnya dan cuba memasang semula windows 7 (malah w10) saya tidak dapat melakukannya dan memutuskan untuk memasang ubuntu 16. Sebelum memformat cakera saya membuat sandaran sebahagian besar maklumat saya tetapi kehilangan beberapa gambar. Di Ubuntu saya cuba memulihkannya dengan photorec dan menghasilkan banyak folder dengan pelbagai fail, termasuk foto, tetapi sekarang saya tidak dapat menghapus fail yang tidak menarik minat saya. Di tingkap itu lebih mudah, mungkin klik kanan, mungkin mengubah atribut atau menggunakan program tetapi saya tidak tahu bagaimana melakukannya di linux. Bolehkah seseorang membimbing saya? Terima kasih

  5.   URxvt kata

    Saya menggunakan program trash-cli, yang dilakukannya adalah memindahkan fail ke sampah dan bukannya menghapusnya seolah-olah itu adalah perintah rm.

    Perintahnya adalah sampah tetapi saya meletakkan alias untuknya, lebih pantas untuk menaip. Ia digunakan seperti ini:
    sampah

    Bukan idea yang baik untuk membuat alias rm kerana kemudian anda akan menukar PC anda, anda akan menggunakan rm berfikir bahawa tidak ada yang berlaku dan fail xD akan dihapuskan

    Greetings.

  6.   Oscar kata

    Apa yang saya lakukan adalah memindahkan apa yang ingin saya hapus ke / tmp dan saya hanya perlu memindahkannya lagi sekiranya saya keliru.

    Masalahnya ialah jika anda mematikan komputer, fail anda akan hilang.

    Sekiranya anda ingin mempunyai tong sampah kekal, anda boleh membuat direktori dan memindahkan fail yang ingin anda hapus di sana dan sesekali bersihkannya (apabila anda yakin bahawa anda tidak memerlukan fail).

  7.   Joanna enriq kata

    Buat fail yang tidak dapat diubah (tidak dapat diubah) sehingga tidak ada pengguna, bahkan root, yang dapat mengedit atau menghapus tanpa terlebih dahulu menghapus atribut 'tidak berubah':

    $ chattr + i / path / nama fail

    Atribut 'tidak berubah' dikeluarkan seperti berikut:

    $ chattr -i / path / nama fail